Noteszlapok ezek a sorok. Mégpontosabban: egy határidő napló emlékeztető útjelzői. Munka közbeni töprengések, amiket minden konstrukció nélkül adok közre, bízva abban, hogy a készülő filmben helyet szorítanak maguknak.
Első találkozásom
alkalmával Krúdynál csak a mese ejtett rabul. Egy gáláns lovag tette a szépet,
ette a jót, kóstolt bele a fonnyadó avarba és a fanyar borokba. Az ódon
városokat, szalonokat, kocsmákat színes nyomatként raktározta az emlékezet.
Nyelvét is inkább andalító fuvolaszónak minősítettem, csak ahogy a műhöz és saját önismeretemhez közelítettem, akkor vettem
észre, hogy nem a mese a lényeg, a hangja is többszólamú. Fátyolos közlése
mögött ekkor éreztem meg a férfias szemérmet. S ahogy önmagamban tovább bogoztam,
úgy távolodott a stylromantikus behatároltságtól és
érkezett meg napjainkba, ide is annyi titokkal, talánnyal, amivel már a jövőnek
kell megbirkóznia.
Mit akar
Szindbád? Személyiségének motívumai olyannyira terebélyesek, gazdagok, hogy a
nagy életélvezők, a totális világra törekvők – mert ebben ez a fontos – mind
megtalálhatók benne. Don Quijoten, Don Juanon át Gargantuaig, s hogy társadalmi helye, osztályszerepe se
maradjon kitöltetlen, a lehetőségeiből kiszorult dzsentri fáradt
helyzetfelismerése is benne van ebben az életanyagban. Mit akar Szindbád?
Kérdeztem az előbb. Elsősorban élni, minden életközegben benne lenni – tájban,
nőben, tárgyban, az ételek jóízlésben, kifakult
borospoharak tükrében, temetők mohos keresztjeiben. Az önalakítás sürgető
igyekezete teremti meg tapasztalatainak tárházát és állít paradox módon csapdát
is egyúttal az igyekvőnek. Élni siet és túlhajtja az érzést. Állandó hely- és
helyzetváltoztatása a lélek helykeresése, a megállapodás utáni vágy. Sajátos
módon ezt a külön békét még a test sem képes megélni. Nem hagy maga után semmi
mást, csak a pillanat szétroncsolt emlékműveit. Emlékfoszlányokat,
szótöredékeket kap ajándékul az élettől, s ha megfejteni igyekszik őket, s megy
élete lelőhelyei után – képtelen egybekapcsolni a fogalmakat, szervesülni a
megélt élettel – eredményként a kontaktus hiányát kapja, bábeli hangzavart,
ahol mindenki mondja a magáét, mint a pereces. Csak a csend megnyugtató, az élő
szó értelmét vesztette. Néha a test még gondolkodik, megfakult szóvirágokba
öltözteti modelljeit, de a beálló csendben ezek is szétporladnak. Kik vagyunk,
mik vagyunk, hová megyünk? – kérdezte Gauguin, kérdezi változatlanul Szindbád
is.
|
|
Huszárik Zoltán rajzai |
Az idő a
legnagyobb ellenfelünk. Elrendezési szándékaitokat lerombolja, a megértés lehetőségét
elrabolja, őszinte kitárulkozásainkkal megfoszt az illúzió szabadságától.
Sarokba szorít. Krúdy egész csatája, kételye, érvelése, a viszonylatok
megbízhatatlansága körül forog. Érdeklődése túlnövi vágyait, elképzeléseit.
Minden új motívum, minden új helyzet egy új életlehetőség csíráját hordozza
magában. Az élet nem csupán szépségeit, de profán igazságait is egyaránt
magával hurcolja, így lesz a felismert igazság is ellenfelévé.
A képzelet
kalodájában él az ember, megvonva a jelenidővel saját
börtönének falait. Mit csinálhat? – Új cellasorokat formál falak nélkül, hogy
aztán kapcsolatai újból körbefogják. Ezt a témát variálja tulajdonképpen egy
életen át, viszonylagos szabadságot nem is élvez, csupán a színterek
változásaiban, az emberi gesztusok esetlegességében. Szindbád nem csinál mást,
mint felejteni, emlékezni akar és újra élni, bizonyítva a létezés értelmét.
Minden új
kapcsolata mellett azonban már egy megélt élet darabja áll. Mérlegelnie kellene
– muszáj is – de a megítélés pillanatában a dolgok már nem azonosak önmagukkal.
Új helyzeteket kell megismernie, mert a világban nem járnak egyformán az órák.
Mindennek
külön órája van. Az ember nem csupán a tényleges időt éli, de a múltját és a
jövőjét is. Ha valaki is kísérletet tesz a megalkuvás nélküli életre, akkor
számolnia kell ezzel. A lehetetlen megkísértése minden kaland Szindbádnál:
felfedező öröme csupán az, hogy nevet adhat a nem ismert szigeteknek, s ezt
hívják boldogságnak vagy szomorúságnak. A névadásnak ez a pillanata a
tulajdonképpeni győzelem. Amit előlegül a tenyerébe rajzolt térképben kapott,
azt kell végigjárnia – apály és dagály állandó változásaival – míg maga is
rozsdamarttá válik, mint a temetők keresztrefeszített
Krisztusai.
Mennyit
időz a temetőkben! Az ember azt hinné, hogy csupán új találkahelyeket vizslat,
vagy az elmúlásnak keres könnyen érthető, elsődleges jelképet. Találkahelyek
ezek a temetők, annyiban, amennyiben a történelme őseit faggatja. Egy régész ás
le itt, egy nyugtalan, kíváncsi ember, nem a koponyák, medence-csontok
paleontológiai izgalmaiért, de a koponyák mögötti cselekvések megélt titkaiért,
polémiára kényszerítve a halottakat.
Nincs
semmi borzongató Krúdy temetőiben. Persze ezek nem nekropolisok,
inkább a régi törzsvendégek új találkahelyei. Az ember azt várja, hogy vérbő férfiai itt tovább kvaterkáznak, szomorú szemű asszonyai
itt mosolyodnak el. Fátyolos nőit is szinte látogatóba hozza el, mintha ipára,
anyósra bízná a mustrát. A családi tanács útbaigazító észrevételeit várja ettől
a ház-sír-tűznézőtől. Abban sincs semmi profán, ahogy
szabódó, mégis odaadó kedveseit – akik csak addig élnek, amíg szeretnek –
lefekteti a vadfűvel benőtt sírhantok között. Itt is, ilyenkor is a misztérium
varázsol el: a szabadság teljességének pillanata, a születés és a halál szinte
egymásra íródó megnyilatkozása.
S ha ott
mégis annyira rossz, vajon miért nem jönnek vissza?
Valamit a
konyhaművészetről. A zsigerek, nyelőcsövek, enzimek békés egymásmellett
éléséről. Kapcsolatai, viszonylatai tulajdonképpen itt rendeződnek.
Kedélyvilága
itt teremtődik meg a pörköltek, a tányér húsok, csillogó borok, habos sörök,
fűszerek között, s ellenfeleivé is ők válnak. A szív, a máj, az epe, a gyomor
egy ideig még kedvtelve élvezi ezt az eufóriát, hogy aztán később az áldozatok
egyék meg legyőzőjüket.
Tárgyainkról:
múlandóságunk tükreiről, bűnjeleiről. Krúdynál minden emlékelem
antropomorfizálódik, mint ahogy fordítva, eltárgyiasul az ember is. Ezek a
tárgyak – az égbekarcolt faágak, vagy papírra bízott betűk – a film
tulajdonképpeni építő kövei, vagy, hogy pontosabb legyek, ez a film
építőanyaga. Imakönyvek kezdőbetűi, naptárak fakó bejegyzései, a csillagképek
metafizikus jelentése, kiszáradt levelek, elvesztett hajtűk, elejtett
zsebkendők, fényképek, ételreceptek, sírkövek, elfonnyadt virágok, hóban égő
gyertyák, gyűrűk csillogása, levelek, báli meghívók – mind-mind egy végrendelet
leltáranyagát képezik. A világ és a természet vagyonát Ő maga leáldozóban, itt
hagyja nekünk a napfelkeltéket, a fáradt mosolyokat, virágok tüzét, parazsuknál
talán még átmelegedhetünk.
Mit akar
hát Szindbád? Kézjegyének megfelelni. Örökül hagyni semmi mást, csak a
tapasztalatokat, amivel az örökségváró épp úgy nem tud semmit sem kezdeni, mint
az örökhagyó a sajátjaival. Végig kell járnia az életet, vaksötétben tapogatózva.
Életvitele program, mert a halál bizonyosságával szemben az élet sokrétűségét,
gazdagságát állítja szembe.
Huszárik
Zoltán
(Filmkultúra, 1971/1. /január-február/ 21-25. p.)