Krúdy Gyulához
Írta: Milotay István
Ezt a cikket 1917 május 10-én
írta Krúdy Gyuláról Milotay István.
Kedves Gyulám, évek óta úgy járunk-kelünk itt Budapesten,
hogy csak éppen köszöntjük egymást szégyenlősen. Mint a székely utcaseprők, a dunántúli
rendőrök, vagy az alföldi villamoskalauzok, akik kikoptak a domíniumokból, a
csodaszép erdélyi hegyek, a dunántúli lankák és a végtelenbe ásító alföldi
televény kicsúszott alóluk, „állás”-ba jutottak idefenn s borzasztó restellik
egymás előtt a karrierjüket.
Leggyakrabban a körúton találkozunk, Budapest szegény,
szomorú karavánútján, ahol egy elzüllött országi szerencselovagjai és
szerencsétlen aranyásói futják végeszakadatlan zarándokútjokat.
Most
már bevallom Neked Gyula, hogy ilyen találkozásunk alkalmával én megálltam
néha, utánad fordultam, utánad néztem egy pillanatra. Azon gondolkoztam
ilyenkor, hogy utánad kellene kiáltani is: Krúdy? Hisz olyan sok mondanivalónk
volna egymásnak...
Az évek múltak és én sohase kiáltottam utánad.
Most megint, évek óta, már egy redakcióban vagyunk
mindennaposak s még mindig nem mondtuk el egymásnak, amit szeretnénk. Úgy
szokott lenni: az egyik ajtófélfához Te támaszkodsz, a másikhoz én s sok
mindenről beszélgetünk, de leginkább hallgatunk, mert ehhez különösképpen
értünk mind a ketten. Aztán elkezelünk egymástól, de mindig úgy, hogy ez a
kézszorítás azt mondja: akartam valamit Neked mondani, de majd legközelebb.
Most azonban csakugyan beszélgessünk, Gyula. Egyedül
ülünk a tavaszi napon, előttünk a Balaton, hátunk mögött a siófoki strand még
becsukott fehér bódéival, a gesztenyefákon fehér-rózsaszín virágok, mint óriás
zöld csillárnak a gyertyái, poharunkban mint a vér, úgy ragyog az ebédutáni
napfényben a vörös bor; este vissza kell mennünk Pestre, beszélgessünk hát,
Gyula.
Most egyedül vagyunk, mint két akácfa a nyírségi országút
mellett, köröskörül senki élőlény, a zöld vetések felett a tavaszi szél suhog s
nemsokára bealkonyodik, mit mondhat egymásnak újat ilyen két vén fa? Hisz, ha
nem szólnak is, örökké ugyanazt gondolják. Együtt nőttek fel egy állóhelyükben,
ugyanazt látták az életükben, ugyanazt a képet, ugyanazokat a színeket,
ugyanazokat az embereket, ugyanazt az eget és ugyanazt a földet. Látták
számtalanszor valamikor régen az agarászó lovasok sziluettjét a kora hajnali
októberi ködben, látták a szomszéd faluból az urakat sárga kocsin bőrfedeles
fekete hintón a városba hajtani, látták az ispánt, akinek arcát a
végeszakadatlan tűnődés szoborrá ráncolta, látták a zsidóbérlőt piros kalapú
feleségével a városba menni a szekéren tengeri csutka ülésen ülve, látták a
parasztokat apró lovakkal, látták egy évben egyszer a grófot, látták a
fehérlábú parasztlányokat virító piros szoknyájukban búcsúra vonulni lila és
fehér zászlók után, látták mindennap a porfelhőkben hazatérő kondát és csordát;
látták a csendőr elől futó zsiványokat lobogó hajukkal, a vadmadarakra
emlékeztető kiáltozásukkal, látták a soha ki nem száradó tenyérnyi tavat,
látták a fűzfákat messzi a töltésen túl, a holdat kelni novemberi éjszakákon, a
vándorlegényt küszködni a hófúvással piros alkonyatnak idején s hallgatták az
égről lekiáltó vadludakat. Annyiszor látták s annyira tudják mindezt, mit
mondhatnának egymásnak?
Úgy-e, ezért nem szoktunk mi beszélgetni egymással.
Mégis, én most meg akarok Neked köszönni, kedves Gyulám,
egy sereg tiszta élményt, alakokat, színeket, hangokat, amelyekkel
megajándékoztál írásaidban s aztán kérni akarok Tőled valamit, nem magamnak, de
mindazoknak, akik Téged szeretnek azzal a szeretettel, amely néha követelővé is
tesz Veled szemben. Mindezt pedig új könyved alkalmából, amelyet az éjjel
végigolvastam.
Kedves Gyulám, mindenekelőtt Te ajándékoztál meg a Vörös postakocsi első kötetében Alvinczy alakjával, aki ott kísért évek óta elválhatatlan
ismerőseim, néma útitársaim soraiban, akiket mind a szép és nagy könyvek adtak
nekem. Ez az Alvinczy a Te művészeted jóvoltából úgy
él tovább bennem, olyan kísérteties elevenségével a valóságnak, mint örök
szerelmem, Karenina Anna, mint Dickens emberei, mint
Thackeray Esmond ezredese, mint Gogoly
látomásai közül, mondjuk, a drága Nozdrev, vagy mint
Lermontov szőke hajával és fekete szemével; vagy akinek a nevét elfelejtettem.
Ahogy Te Alvinczy alakját leírod!, nem tehetek róla,
ki kell mondanom, az engem művészetének egyszerűségénél és nagyságánál fogva
mindig a Napoleonéra emlékeztet, a Béke és háborúban Borodino előtt, miközben Fabvier
jelentést tesz neki.
Hogy tudsz Te korokat visszaidézni, Gyula. Sohase
felejtem el egy kis tárcádat. Semmi se volt benne: egy katonatiszt és egy
színésznő találkoznak egy balatonparti csárdában a
múlt század húszas éveiben. Öt „kramplis” tárca volt
az egész, de olyan illattal, mint a régi imakönyvekben lepréselt virágoké, egy
egész kor minden parfőmje és élettől ma is finoman
reszkető lehelete, érzései, viselete, szavai; külön napfénye és borának külön
tüze egy miniatűrbe sűrítve, amit örökké el tud nézni az ember és nem tud
betelni vele.
Aztán,
emlékszel a Pici-re, Petőfi Zoltán idejéből? A szőke kiskocsmai kiszolgáló
lányra, akit ő nehéz halálos ágyán, arcán a tüdővész sárga-piros rózsáival,
magához kéret azon a hóförgeteges decemberi éjszakán. A belvárosi
Aranykéz-utcába. Mialatt a szél a boltajtók felett a bádog cégéreket zörgeti s
a Nemzeti Színházban Laborfalvynénak tapsolnak...
Vagy
emlékszel Matskássyra, a testőrre, aki a nyírségi
házban él a falu végén, az országút mentén, a dombtetőn s a téli éjszakákon
gyertyafény mellett gálaruhában járkál fel-alá a pádimentumos szobában, a nagy
királyné képe alatt, egy mosoly emlékére és tiszteletére. És Ábrándos
Ábrándira, a szegény nyurga, költői-lelkű vándorszínészre, emlékszel, akit egy
szepességi kőbástyás városkában egy disznótoros mulatságba sodort a véletlen,
ahol, – jóllehet hasa már a hátához száradt a koplalástól, ennie nem szabad,
csak innia rogyásig, a sültekkel rakott tálakat elkapkodják az orra elől, s ő
szegény hajnalra emlékül a dorbézolásból szikkadt, céltalan életébe elviszi
magával nem a sültek illatát, hanem egy forróságos, hófehér asszonyi kar
érintését, amely a lakoma közben arcához ért.
Neked köszönhetem Gyula azokat az őszi színekben fénylő
és haldokló szépségű és nyírségi képeket, amelyek ennek a két olyan végletesen
ellentétes arculatú tájéknak a lelkét árasztják magukból különös embereken,
különös házakon, különös alakú fákon keresztül, félelmetes realitás és
titokzatos valószínűtlenség vegyülékével.
A Nyírségnek, ennek a nappali világításban olyan józan,
az alkonyat félhomályában s az ősz párájában olyan turgenyevi vidéknek árnyéka
a Te írásaidból jár vissza hozzám azóta, hogy onnan elszakadtam. A
borókakoszorús, vas ajtós cipcer-kocsmák dorbézoló
zsoldosai Bethlen Gábor és Wallenstein idejéből éppoly élő alakok lesznek
érintésedtől, mint a szabolcsi régi híres szép özvegyasszonyok. S hogy tudod Te
le írni az ájult, szegény, piszkos, unalmas alföldi kisváros embereit és
éjszakáit, amikor odakünn vonítanak a kutyák. A hold
tébolyodottan botorkál a felhők között, s az „Arany Sasban” Ugovszky
tanár úr és a kvietált lengyel főhadnagy biliárdoznak, a söntés rácsa mögött a
szegény; piros blúzos kisasszony ásít s be-bedűl az ajtón a korhely megyei
levéltáros. Az unalomtól félholt cigányok a Rákócziba kapnak s otthon az
asszony sír öt szuszogó gyerek között a szomorú dunyhás szobában... És ki
ismeri nálad jobban, Gyula, a nyolcvanas évek Budapestjét, San Franciscot a magyar Kaliforniában szélhámosaival, burgerjeivel, gavallérjaival, színésznőivel, mulatóival,
spekulánsaival, kártyásaival, íróival, redakcióival, ecetfás tabáni házaival, a
halott Buda csodáival, mint Te?
S
mégis ennyi szépség, ennyi írói hivatottság mellett valahányszor a könyveidben
lapozgatok; nem tehetek róla, nem tudok szabadulni attól az érzésemtől, milyen
könnyelmű, milyen végtelen nagy úr vagy te, Gyula, abból a keleti fajtából,
amely ragyogó bravúrokban tékozolta el az életét, aranypénzeket dobált a tömeg
közé, amerre járt, de hotelszobában lakott s kényelemből, félig a világ iránt
való megvetésből, félig szeméremérzésből sohasem tudta elszánni magát, na, most
egy nekigyürkőzéssel egészet alkotok, olyat, amibe egy öleléssel belefoglalom
mindazt, amit eddig töredékeiben adtam.
Pedig én ezt kérném tőled, Gyula. Az új nagy magyar
regényt, – amelyet a kritikusok, akikhez én nem tartozom, mesterségüket se
értem, – Herczeg Ferenctől kezdve az utolsó harminc év minden magyar írójától számon
kérnek, egyre reménytelenebbül. Ezt a regényt az utolsó negyedszázad
Magyarországából senki se tudná úgy megírni, mint Te, Gyula, ha akarnád.
Megmondom azt is, hogy az eddigieken kívül és felül miért éppen Te.
Azért Gyula, mert Te ennek az új kaotikus magyar
társadalomnak még abból a rétegéből jössz, amelynek az írói, művészi és
politikai szemhatára egyaránt arra volt diszponálva, hogy egy nagy tehetségben
tudja látni, áttekinteni az egész magyar életet, összes ambícióival. Te nemcsak
a parasztot és a félurat ismered, mint Móricz
Zsigmond, nemcsak a pesti doktorokat, kávéházakat; csirkefogókat és a
Lipótváros régi és új dinasztiáit, mint Molnár Ferenc, nemcsak a Herczeg Ferenc
dzsentrijét, hanem az igazit, a titokzatos őslényt, akit még meg nem írtak, akivel
Justh Zsigmond próbálkozott. Te ismered a zsidóságot nőiben és férfiaiban, jobban mint Bródy Sándor és ismered az ország
nagyurait, nem úgy, mint Szomaházi István, vagy
szegény Beniczkyné Bajza Lenke. Te ismered mindezeket
és, – ami legfontosabb, – nem vonzódol külön-külön
egyikhez sem, egymáshoz való viszonyaikban objektíve tudod látni őket,
mindegyik érdekel, mindegyiket nagyszerűen érzed, de egyik se tud úgy
elhatalmasodni rajtad, hogy csak azt az egyet írd s egyik alakja elhomályosítsa
előtted a többieket.
Ezért
tudnád Te az új magyar regényt megírni Gyula, ismétlem, ha: akarnád. És a másik
nagy erődnél fogva, az eltűnt korokat, a porrávált embereket felidéző
képességeidnél fogva meg tudnád írni úgy, ahogy mi látjuk a hatvanhetediki
Magyarországot, amikor Ferenc József négyes fogaton járt vármegyéről-vármegyére
s a nádasokban; út menti erdőkben urakból lett betyárok lőttek a fehérkabátos szalinérekre. Az akkori nőket, a nagyanyáinkat, a
szépanyáinkat senki se tudná úgy megírni, mint Te és megtudnád írni úgy, ahogy
mi látjuk a negyvennyolcadiki és negyvenkilencediki Magyarországot. Emlékszel
rá, amikor Görgey Szentgyörgyábrányban, a szabolcsi
oláh faluban, a rekkenő júliusi estén fogadja Bethlen Kázmér grófot, a magyar
külügyminisztert a zsúptetős faluházán, kinn az utcán a csordát hajtják
hazafelé, a szomszéd földes-szobában a vezérkar vacsorázik és két magyar úr
fojtott, halálos gyűlölködéssel szívükben egymás iránt arról alkuszik, hogy
minden veszve, föl kellene ajánlani a cár nagybátyjának Szent István
koronáját...
Hogy meg tudnád Te írni mindezt, Gyula. Megírod-e?
Nézd, a pohárban pirosló bort, hogy süt át rajta a
napfény, aztán átmegy rajta a tekinteted azzal a különös nézéssel, amely sohase
az előtte álló tárgyon pihen, hanem mindig azon túl, az ismeretlen messzeségbe
réved, ahogyan úri kalandorok tekintetével átnézel rajtam és nem felelsz...
(Magyarság, 1933/109. /május 14./ 16-17. p.)