PÁSZTOR JÓZSEF RIPORTJA:
Juhász Gyula, József Attila, Kosztolányi Dezső, Molnár Ferenc, Krudy Gyula, Móra Ferenc kézírása
A GRAFOLÓGUS ANALÍZISÉBEN
Irattáskámba
tettem gondosan hat köziratot és elindultam.
Erős
negyedóra múlva kényelmes karosszékben ülve teregettem ki a kéziratokat. Az
asztalka másik oldalán Fischhof Hanna írásszakértő
foglalt helyet s kíváncsian várta a leckét, amelyet föl fogok adni neki s
amelyet nagy vonásokban telefonon már jeleztem.
–
Rendezem a szegedi irataimat – mondtam a fiatal, kitűnő nevű írásszakértőnek. –
Most látom csak, mikor jó néhány év távlatából nézem az eseményeket és
szereplőket, kortörténetileg és emberileg mennyire jellemző anyagom van együtt.
Azzal a gondolattal is foglalkozom, hogy esetleg könyvet írok belőle.
Elhatározásomban is, munkámban is sok nehézségen segítene át, ha szíves lenne
néhány kézírást grafologizálni. Most hat kéziratot hoztam magammal. A
továbbiakról akkor döntenék, amikor a mai vizsgálat alapján megállapítottam,
hogy a grafológia segítségével alaposabbá és értékesebbé tudom-e tenni
könyvemet.
Ilyen
bevezetés után természetes, hogy Fischhof Hannának
megjegyzései és föltételei voltak. A terv új és figyelmet érdemel, mondta. A
legnagyobb nyomatékkal azt hangoztatta azonban, hogy ő elsősorban írásszakértő,
de foglalkozik grafológiával is, ezt a munkát pedig érdeklődve vállalja, hiszen
tudomása szerint ilyen módon felépített kultúrpolitikai könyv még nem jelent
meg.
Átadtam
hát a világhírű magyar drámaírónak, három huszadik századbeli nagy költőnknek
és két írókiválóságunknak egy-egy kéziratát.
A sort Molnár Ferenc egyik
levele nyitotta meg. 1934 április 14-én Budapesten írta a szegedi szabadtéri
játékok rendezőbizottságához. A tartalomból Fischhof
Hanna, aki 1934-ben még kislány volt, aligha következtethetett a levél írójára.
Az a rész, amely a grafológia anyagát szolgáltatta, a nagynevű szerző sajátkezű
írásával itt következik:
Jellemrajz
és egyéb adatok az írás alapján:
– Valószínűleg
színész. Legalább is arra emlékeztet ez az írás. De lehet színműíró, vagy
rendező. Nagyon művelt és intelligens, rengeteg formaérzék és dekoratív
hajlandóság jellemzi és művészi ösztönök egész tömege, fantázia, temperamentum,
szellemesség! Egyébként nagyon állhatatlan ember, kevés kitartása van.
Mindenben szereti a változatosat. Valószínűnek tartom, hogy több nyelven
is beszél.
Móra Ferenc kézírásával már nehezebben
birkózik meg. Móra-kéziratokon könnyedén csak a szerkesztő és a betűszedő
tudott eligazodni. Itt nem is kaptunk jellemrajzot.
A
grafológus:
– Ez
az írás régi egyiptomi írásokra, emlékeztet. Átlagon túl érdekes egyéniség!
Kutató-tudós típus!
– Rendkívüli
áttekintő képessége és logikai érzéke van, világos gondolkozás, nagy szellemi
önállóság és abszolut tárgyilagosság jellemzi.
– Feltűnően
szellemes és nagy fantáziájú, ami ritka kutató tudós-típusoknál.
Kosztolányi Dezső következett. Róla adja Fischhof Hanna az egyik legbőségesebb és legérdekesebb
jellemrajzot. Alapul egy levét szolgál, amelyen, sajnos, nincs dátum. 1926-ban
íródhatott. Itt mutatjuk be egyik részletét:
Fischhof Hanna azzal kezdi, hogy aki írta, biztosan költő.
– Miből
gondolja?
– Mert
egészen versformában írja a prózai szöveget és emellett nagyon invenciózus,
rengeteg szépérzék, irodalmi képzettség tükröződik vissza ebből az ugyancsak
különleges írásból.
–
Főképpen nagyon élénk temperamentumú, de igen jellemző és jellegzetes az
írásban, szinte ordít: a hiúság, extravaganciára törekvés, misztikusság,
különlegeset akaró, nagyon különc természet.
Juhász ,
Gyula
kéziratát mutatom. 1932-ben írta, idegileg legyengülve, fásultan, de a témától –
vezércikk Arany Jánosról – föllelkesülve:
– Nem
mindennapi fej – mondja a grafológus, – de nagyon zavart, kusza írás.
– Ennek
a nagyműveltségű, rendkívüli embernek az írásából nemcsak egyszerű
hangulathullámzásra, vagy kiegyensúlyozatlanságra lehet következtetni, hanem
arra is, hogy valami rendkívüli történhetett vele, törés az életében, amit nem
tud kiheverni és ami állandóan visszatérő problémája. Nagy műveltsége, óriási
kultúrája, nem mindennapi egyéniségé sem tudja ezt legyőzni.
– Az
egész íráskép olyannyira zavart, hogy majdnem patológikus
tüneteket sejtet. Lehet, hogy rendkívüli körülmények között is
íródott, kusza gondolatok és nagy lelkitusa középette.
Krúdy Gyula aránylag rövid levelénél hosszú
ideig időzünk:
–
Tudós-típus – mondja a
grafológus gondos vizsgálgatás után, – de kicsit orvosírásra
is emlékeztet. Nagyon nagyműveltségű ember. Rengeteg szépérzékkel és
formaérzékkel. Nagyfokú bizalmatlanság jellemzi!
– Rendkívüli
ritmusérzékkel rendelkező zenei tehetség lehet – kezdi az analízist. –
Amellett sokoldalú. Erős az önuralma, céltudatos, de erősen hajlamos a
pesszimizmusra. Érzéki. Elszánt. Szangvinikus. Szintén bizalmatlan, de sokkal
inkább, mint az előbb mutatott levél írója. Nemcsak bizalmatlan azonban az
emberekkel szemben, hanem mindegyikben ellenséget is lát.
Megmutatom
József Attila aláírását és megkérdezem:
– Mit
lehet az aláírásból következtetni?
– Egyedül aláírás alapján nem
szoktam kéziratot analizálni, de általában aláírásból sokat lehet az aláíró
személyére következtetni.
József Attilának az Isten című
verséből azokat a verssorokat mutatom meg, amelyeket tehát nem ismer a
grafológus. Olvassa, vizsgálgatja ezt az előtte eddig bizonyára ismeretlen
írást:
– Olyan
aláírás, mint ez, egészen ritka: a vezetéknév magasabban van, mint a keresztnév
és csak az utóbbi van fent és lent is aláhúzással kihangsúlyozva. Büszke a
családjára (származására) ösztönösen azt emeli ki, azt írja magasabban. Az
„Attilát”, vagyis a saját személyét tudatosan elnyomja; de ösztönösen azt is
kihangsúlyozza, amikor a sor alá szorított nevet felülhúzással és aláhúzással
kiemeli.
*
Távozáskor
körülnézek. Gondosan bekeretezett írásokkal, szakértői véleményekkel,
előadásokra szóló meghívásokkal van kitapétázva az egész szoba. Konok bűnözők
és híres bűnesetek legtöbbször perdöntő adalékai mellett itt van Bali Mihály és
Bogár János kézirata. A tekintetem egy írásokkal teleragasztott hatalmas
kartonon akad most meg. Felirata: „Elmebajosok kéziratai”. Az ember
hajlamos a képzelődésre. Nem érdeklődöm tovább. Elkérem Fischhof
Hannától a kéziratomat. Megköszönöm a fáradozását, a sokszor találó, sokszor
érdekes aniliziseket és elsietek.
(Szivárvány, 1947/28. /július 12./ 10. p.)